Afvallen: verschil tussen versies

Regel 4: Regel 4:
 
De coaching methode heeft net als de therapeutische methode als basis een liefdevolle benadering. Het maakt gebruik van bekrachtiging van versterkende overtuigingen, het vergroten van liefde voor jezelf en de wens die daaruit ontstaat om goed voor je lichaam en geest te zorgen. Zodat je in meer vrijheid het leven kunt ervaren. De aanpak is zonder hardvochtige discipline, schuldgevoelens en zelfkritiek. De focus is niet afvallen (je bent vrij om zo zwaar te mogen zijn als je wilt), maar zorg voor jezelf (of nog vrijer het leven te kunnen ervaren).  
 
De coaching methode heeft net als de therapeutische methode als basis een liefdevolle benadering. Het maakt gebruik van bekrachtiging van versterkende overtuigingen, het vergroten van liefde voor jezelf en de wens die daaruit ontstaat om goed voor je lichaam en geest te zorgen. Zodat je in meer vrijheid het leven kunt ervaren. De aanpak is zonder hardvochtige discipline, schuldgevoelens en zelfkritiek. De focus is niet afvallen (je bent vrij om zo zwaar te mogen zijn als je wilt), maar zorg voor jezelf (of nog vrijer het leven te kunnen ervaren).  
  
De coaching kent de volgende fasering (elke volgende stap wordt pas genomen als de huidige stap voldoende onder de knie is)
+
De coaching kent de volgende fasering;
 
# De deelnemer bereikt een zodanige geestelijke rust dat er voldoende vrijheid is om cognitieve struikelblokken te overwinnen. De deelnemer kent technieken om de eigen geest hierbij te foppen of jou niet meer te laten foppen. Als voorbeeld; doe een leg press oefening waarbij je een maximaal gewicht dat je nog aankan met je benen omhoog duwt. Als je dit net aankan, trek dan een voet voorzichtig terug zodat je eerst alleen nog met de tenen duwt en vervolgens helemaal niet meer druk vanuit dat ene been uitoefent. Je merkt dat je in staat bent met het overgebleven been ook het gewicht kunt duwen. Zo fopt eerst het brein jou dat je niet meer aankan en fop jij vervolgens het brein om een drempel te overwinnen en zo te komen tot daadwerkelijke groei.
 
# De deelnemer bereikt een zodanige geestelijke rust dat er voldoende vrijheid is om cognitieve struikelblokken te overwinnen. De deelnemer kent technieken om de eigen geest hierbij te foppen of jou niet meer te laten foppen. Als voorbeeld; doe een leg press oefening waarbij je een maximaal gewicht dat je nog aankan met je benen omhoog duwt. Als je dit net aankan, trek dan een voet voorzichtig terug zodat je eerst alleen nog met de tenen duwt en vervolgens helemaal niet meer druk vanuit dat ene been uitoefent. Je merkt dat je in staat bent met het overgebleven been ook het gewicht kunt duwen. Zo fopt eerst het brein jou dat je niet meer aankan en fop jij vervolgens het brein om een drempel te overwinnen en zo te komen tot daadwerkelijke groei.
 
# De deelnemer verkent intermediate vasting, met als voornaamste doel de geest te kalmeren door om te gaan met maar een lichamelijk probleem namelijk het honger gevoel. In de natuur mens zit nu eenmaal verankerd dat als hij honger heeft alle focus daar naar toe gaat en alle problemen die hij heeft bij een volle buik aan de kant worden gezet.  
 
# De deelnemer verkent intermediate vasting, met als voornaamste doel de geest te kalmeren door om te gaan met maar een lichamelijk probleem namelijk het honger gevoel. In de natuur mens zit nu eenmaal verankerd dat als hij honger heeft alle focus daar naar toe gaat en alle problemen die hij heeft bij een volle buik aan de kant worden gezet.  
Regel 13: Regel 13:
 
# De deelnemer voegt Yoga toe als milde vorm waarbij geest en lichaam samen worden verbonden, ter ondersteuning van het afvallen zonder spiermassa verlies.
 
# De deelnemer voegt Yoga toe als milde vorm waarbij geest en lichaam samen worden verbonden, ter ondersteuning van het afvallen zonder spiermassa verlies.
 
# De deelnemer voegt het gezonder eten ter ondersteuning van het afvallen toe.
 
# De deelnemer voegt het gezonder eten ter ondersteuning van het afvallen toe.
 +
Elke volgende stap wordt pas genomen als de huidige stap voldoende onder de knie is. Mocht tijdens het traject een eerder bereikt niveau niet worden gehaald, bijvoorbeeld het vasten, dan gaat men eerst terug naar deze stap en bouwt vanaf daar - meestal versneld - weer op.
  
Deze opzet is niet vast, maar zijn net als bij de maaltijden ingrediënten waar de deelnemer vrij mee kan spelen. De coaching is gericht op de persoon en sluit aan van de therapeutische behandeling, die gedurende het traject voortduurt (eventueel in een verminderde intensiteit). De coach wijst steeds erop dat doel is je geest lief te laten zijn voor je lichaam, als prachtig middel om fijn en warm te kunnen leven en zal eventueel successen in het afvallen hoogstens als toetje benoemen. Het echte succes is vrijheid van geest en lichaam te bereiken.
+
Deze opzet is niet vast, maar zijn net als bij maaltijden slechts ingrediënten waar de deelnemer vrij mee kan koken. De coaching is gericht op de persoon en sluit aan van de therapeutische behandeling, die gedurende het traject voortduurt (eventueel in een verminderde intensiteit). De coach wijst steeds erop dat doel is je geest lief te laten zijn voor je lichaam, als prachtig middel om fijn en warm te kunnen leven en zal eventueel successen in het afvallen hoogstens als toetje benoemen. Het echte succes is vrijheid van geest en lichaam te bereiken. De coach zal je uitnodigen zonder oordeel, maar begripvol en objectief te leren kijken naar het proces.

Versie van 12 feb 2020 om 07:35

MeTherapy vult haar methodiek voor afvallen aan met een optionele coaching om dit proces bij te staan.

Deze coaching kan beginnen als de deelnemer voldoende inzicht in de eigen gewoontes en patronen heeft en belemmerende overtuigingen en verbindingen heeft leren los te maken. De coaching methode heeft net als de therapeutische methode als basis een liefdevolle benadering. Het maakt gebruik van bekrachtiging van versterkende overtuigingen, het vergroten van liefde voor jezelf en de wens die daaruit ontstaat om goed voor je lichaam en geest te zorgen. Zodat je in meer vrijheid het leven kunt ervaren. De aanpak is zonder hardvochtige discipline, schuldgevoelens en zelfkritiek. De focus is niet afvallen (je bent vrij om zo zwaar te mogen zijn als je wilt), maar zorg voor jezelf (of nog vrijer het leven te kunnen ervaren).

De coaching kent de volgende fasering;

  1. De deelnemer bereikt een zodanige geestelijke rust dat er voldoende vrijheid is om cognitieve struikelblokken te overwinnen. De deelnemer kent technieken om de eigen geest hierbij te foppen of jou niet meer te laten foppen. Als voorbeeld; doe een leg press oefening waarbij je een maximaal gewicht dat je nog aankan met je benen omhoog duwt. Als je dit net aankan, trek dan een voet voorzichtig terug zodat je eerst alleen nog met de tenen duwt en vervolgens helemaal niet meer druk vanuit dat ene been uitoefent. Je merkt dat je in staat bent met het overgebleven been ook het gewicht kunt duwen. Zo fopt eerst het brein jou dat je niet meer aankan en fop jij vervolgens het brein om een drempel te overwinnen en zo te komen tot daadwerkelijke groei.
  2. De deelnemer verkent intermediate vasting, met als voornaamste doel de geest te kalmeren door om te gaan met maar een lichamelijk probleem namelijk het honger gevoel. In de natuur mens zit nu eenmaal verankerd dat als hij honger heeft alle focus daar naar toe gaat en alle problemen die hij heeft bij een volle buik aan de kant worden gezet.
  3. De deelnemer verkent het tellen van de gebruikte calorieën door middel van laagdrempelige tools als een app op de telefoon bijvoorbeeld. Doel is niet een maximum te stellen, maar gevoel te ontwikkelen voor welk eten wat aan energiewaarde heeft.
  4. De deelnemer maakt kennis met Yoga zodat het een beginnersniveau bereikt.
  5. De deelnemer veranderd de meest ongezonde eetpatronen door een gezondere en caloriearme variant.
  6. De deelnemer start met het brengen van het lichaam naar een gezond gewicht door intermediate vasting en calorieën tellen te combineren. Uitgangspunt is, de vasting duurt vanaf het moment dat de deelnemer aan zijn dagelijkse calorieën zit tot een vast tijdstip (bij voorkeur in de middag) op de volgende dag.
  7. De deelnemer voegt Yoga toe als milde vorm waarbij geest en lichaam samen worden verbonden, ter ondersteuning van het afvallen zonder spiermassa verlies.
  8. De deelnemer voegt het gezonder eten ter ondersteuning van het afvallen toe.

Elke volgende stap wordt pas genomen als de huidige stap voldoende onder de knie is. Mocht tijdens het traject een eerder bereikt niveau niet worden gehaald, bijvoorbeeld het vasten, dan gaat men eerst terug naar deze stap en bouwt vanaf daar - meestal versneld - weer op.

Deze opzet is niet vast, maar zijn net als bij maaltijden slechts ingrediënten waar de deelnemer vrij mee kan koken. De coaching is gericht op de persoon en sluit aan van de therapeutische behandeling, die gedurende het traject voortduurt (eventueel in een verminderde intensiteit). De coach wijst steeds erop dat doel is je geest lief te laten zijn voor je lichaam, als prachtig middel om fijn en warm te kunnen leven en zal eventueel successen in het afvallen hoogstens als toetje benoemen. Het echte succes is vrijheid van geest en lichaam te bereiken. De coach zal je uitnodigen zonder oordeel, maar begripvol en objectief te leren kijken naar het proces.